2019. szeptember 9., hétfő

Hibrid kenyérke

avagy a tesztek kenyere


Valamikor a nyár folyamán már megírtam abbéli terveimet, hogy én kenyeret fogok kovászolni. Amihez az kellett, hogy legyen kész a konyhám. Ez a feltétel teljesült, így 3 napja úgy döntöttem, hogy belevágok.

Kovászt nevelni egyrészt rém egyszerű, másrészt viszont annyi a buktatója, hogy számomra csodaszámba megy majd, ha tényleg lesz egy erős, tettrekész kovászom. 
Legelőször is csatlakoztam egy kovászhívő facebook-csoporthoz, ott hónapok óta zugolvasok, tehát mindent, amit a témában magaménak érezhetek, mint tudást, azt onnan csíptem fel.

Kovászom élete úgy indult, hogy 50 g langyos vizet összekevertem 50 g teljes kiőrlésű rozsliszttel. Az Írás szerint ennek 24 órán belül be kellett volna indulnia, de nem tette.
Szomorkodtam, de azzal magyaráztam, hogy ez egy eléggé szűz konyha, sok főzés még nem esett meg benne, így a levegőben lévő mikroorganizmusok segítségére nemigen számíthatott a kovászkám.

Másnapra sem történt semmi.

Na de a harmadikon... végre élet jelei mutatkoztak. Vagyis térfogatnövekedés, buborékok és savanykás szag illat.

A gumi jelöli a kiinduló állapotot

Egy új galaxis van születőben :P

A kovászt ugye folyton etetni kell, de pazarló módon. A felét ki kell dobni, majd csak a maradékot tovább etetni, különben előbb-utóbb elborítana bennünket a matéra.
De én nem akartam kidobni, ezért egy nagyon-nagyon hibrid kenyérke lett belőle.
Hogy mitől is hibrid? Hát mert van benne éledező kovász 50 g, szárított kovász* 20 g és szárított élesztő egy fél csomag.

*még nem tudom, jó ötlet volt-e megvenni, fog-e kelleni a későbbiekben is...

Hozzávalók:
- a már említett 50 g  kovász, 20 g  szárított kovász*  és 3,5 dkg szárított élesztő
- 50 dkg búzakenyérliszt
- kb. 280 ml langyos víz
- lapos ek só.

Ezt a szokásos módon dagasztjuk, állni hagyjuk vagy 2 órát langyos helyen, lefedve, megint dagasztjuk, formába tesszük, bevagdossuk,  majd fél óra múlva bekapcsoljuk a sütőt, a felmelegedett sütőben pedig sütünk :D

A bizonytalansági tényezőt tovább fokozta, hogy a sütőmben  nem sült még kenyér, ezt is ki kellett tapasztalni. Parasztkenyér programot állítottam be, ez 1 órára és 170 fokra kalibrálta magát, valamint egyfolytában öntögetni kellett bele a vizet, hogy gőzölni tudjon (egy kis Hisztis Mirtill, amikor kifogy a víz a tartályból!)

Nézzünk fázisfotókat, hogy különféle időpontokban (azt jelzi, mennyi van vissza) hogyan is sült a kenyérke.

Még sok van hátra

Pirulgatunk

Félidő,  térfélcsere

Határozottan jó a színe

Amikor a sütő szerint már csak 10 perc volt hátra, úgy ítéltem meg, hogy kellően szép színe van, kiveszem. Kiborítottam a formából, megkopogtattam, szép hangja volt, így nem sütöttem tovább.

Késztermék alulról, felülről

A bélzete elég tömör, mint amilyen az élesztős kenyereké szokott lenni. Ízre rendben van, már megbújik  háttérben a savanykás íz, ami a kovászosokra jellemző.
Eléggé tetszik a végeredmény :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Mit főztél ki?

Kenyér és kenyérfűszer

Kenyér. Mutatok ömlesztve egy párat, ami az idén készült és nyilván nem fotózom az összeset, de azért van néhány kép. Mondtam már, hogy nagy...