2019. október 9., szerda

Hamis kovászos kenyér

A rozskovász és én egyszer s mindenkorra befejeztük. Hagyjuk békén egymást a továbbiakban. Nem vagyok hajlandó újra és újra útjára indítani, hogy aztán oda nem illő szagok kíséretében kimúljon nekem ki tudja milyen okokból.

Új embert kellett találnom a feladatra.

És akkor jött ő, a hamis kovászos recept. Ami attól hamis, hogy van benne egy borsónyi -de szó szerint csak egy borsónyi!- élesztő, érleléséhez pedig elég másfél nap a hűtőben. Ez meggyőző volt.

A recept ott van az eredeti linken, nézzétek meg, nagyon jó, pontról pontra betartottam, így lett ez a gyönyörű és nagyon-nagyon-nagyon finom kenyerem.

Extra ropogós héj, elképesztően zamatos íz

Kaptok fázisfotókat.

Először is így néz ki a másfél napot hűtőzött kovász, ami áll 25 dkg kenyérlisztből, 250 ml vízből és egy borsónyi élesztőből:



Ehhez kellett hozzáadni a hűtőzés után 25 dkg kenyérlisztet, 100 ml langyos vizet, borsónyi élesztőt és 10 g sót.

A dagasztás folyamatát a Profira bíztam:


Kiolajozott kelesztőtálban pihent a tészta, amit félóránként áthajtogattam 4 alkalommal:



Míg a pihenő végén ilyen lett:


Kilapogattam formázás előtt (ez a laminálás)


Aztán összehajtottam és szakajtóba tettem:


1 órás pihenés után:


2 órányi pihenés után:

Pizzalapátra tettem, mert pizzavason sütöttem. Ezt rizsliszttel szórtam meg, csak úgy, mint a szakajtót.


Na igen, a hajtogatásom egy kicsit hülye formájúra sikerült... itt már látszott, hogy egy picivel keményebbre kell legközelebb készítenem a tésztát, egy kicsivel több lisztet beletenni, mert a lapáton már nem tartotta feszesen a formáját.

Gőzben sült 230 °C-on pizzavason 45 percet.

10 perc után

Félidőben

Mindjárt kész

Nagyon elégedett vagyok vele, egy picit ugyan lapos lett, de ízre csodálatos.





Már érlelődik a következő adag kovász a hűtőben...

6 megjegyzés:

  1. Szia. Nagyon szèp lett de a kovász szó nem való ebbe a receptbe. Amiben èlesztő van az maximum öreg tésztás lehet. Tehát ez nem hamis kovászos. Akkor lenne esetleg az, ha hibrid lenne de mègis látott volna nèmi igazi kovászt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt eléggé szőrszálhasogatásnak érzem, továbbra sem fogom öregtésztának hívni.

      Törlés
    2. Semmi baj nincs vele hiszen ez a te dolgod. De ez az igazság ha elfogadod ha nem ez akkor is így van. A kenyered gyönyörű és a munkafolyamat kèpei is azok.

      Törlés
  2. Az a helyzet, hogy nincs igazad. https://www.pekszovetseg.hu/hirek/a-kovasz-i-resz A pékszövetség szerint is a kovász a liszt+víz+élesztő. Amiről te beszélsz, azt vadkovász, spontán erjedésű kovász, vagy természetes kovász névvel illetik. Tehát igen, én is kovásszal dolgozom.

    VálaszTörlés
  3. Ohh hát megèrtem amit írtál. De nahyon règen a nagyim is kovásszal sütött a faluban a többi asszonnyal közös kemencèben. Nem volt èlesztő. Amiben mestersèges èlesztő van az már termèszetes anyag. De mindegy is, èn is sütöttem már hibridet is ha sietős volt. De 1,5 èves kovásszal dolgozok.

    VálaszTörlés
  4. Bocsánat elírtam. Tehát amiben èlesztő van az már nem teljesen termèszetes anyag hiába èlesztőgombák az èlesztő is mègsem azt a hatást èri el mint a termèszetes csupa szelíd ès kedves anyagot tartalmazó kovász ami lassabban dolgozik ès èrzèkeny. Nem úgy mint az èlesztő ami brutális ès nem dolgozza fel a lisztet, nem finomítja a glutènt emèszthetőbb formába. Hiába hagyjuk èrni napokig az èlesztős anyagunkat a hűtőben, nem keletkezik benne az ami a kovászban. Ritkán èn is használom azèrt.

    VálaszTörlés

Mit főztél ki?

Kenyér és kenyérfűszer

Kenyér. Mutatok ömlesztve egy párat, ami az idén készült és nyilván nem fotózom az összeset, de azért van néhány kép. Mondtam már, hogy nagy...