2019. szeptember 16., hétfő

Zsemle

folytatódnak a kovászos kalandok

Az a baj a kovászos fb-csoportokkal, hogy irtó komolyan veszik önmagukat. Engem, aki szeretem a magam módján intézni a dolgokat, egy eléggé elkedvtelenít és távolságtartóvá tesz. A kovászolás folyamata úgy, ahogy a Nagy Könyv írja, nekem túl hosszadalmas, túl időigényes és épp ezért nem is éri meg. Ezt a hozzáállást ezekben a csoportokban egyáltalán nem veszik jó néven. De mit is várhatnánk ott, ahol a pihentetést következetesen bulknak hívják, ahol autolizís van, meg coil? A kérdés költői, a válasz nem is érdekes... Képtelen vagyok pl. grammra pontosan megmondani, miből mennyi került a tésztába, valamint mi hány percig tartott. Főben járó bűn...

Ha valaki rendesen akarja csinálni, tanuljon pl. Péklánytól. Nekem nem célom olyan kenyereket sütni, amin akkora lyukak vannak, mint egy babaököl, mert bár valóban ez jelentené a kovász maximumra járatását, de hogy kenem meg a gyerekeimnek az ilyen kenyeret, hogy legyen szendvics belőle a suliba?

Csendélet zsemlével


Na, ezek után ismét egy nem szabályos módon kovászolt péksüti, méghozzá zsemle. A recept hozzávalói szinte szóról szóra megegyeznek az előző bagellel, a különbség leginkább az elkészítési módban van. 

Emlékeztetőül a hozzávalók egy kis módosítással:

  • Fél kiló finomliszt
  • 2 evőkanál kovász
  • 3 dl langyos víz
  • egy evőkanál só
  • egy evőkanál olaj

Kivettem 2 evőkanálnyit az Anyakovászból, ehhez tettem a lisztet és a langyos vizet, összekeverve pihent 2 órát. Utána tettem bele egy evőkanál sót és ugyanennyi olívaolajat, összegyúrtam rendesen, így kelt szobahőn kb. 2 órát, de mivel nem akartam este sütni, ezért éjszakára betettem a hűtőbe, nehogy túlkeljen. Reggel (vagy inkább hajnalban, nem volt még 5) kivettem a hidegről, kb. fél óra asszimilálódás után már neki is álltam a formázásnak. Szívem szerint hagytam volna, amíg a szobahőt átveszi, de nem volt ennyi időm, kellett az iskolásoknak a kész zsemle legkésőbb fél 7-re. Ez idő alatt a sütő is felmelegedett.

Szóval a hajnali tésztából kis golyókat téptem, átgyúrogattam őket és egy almaszeletelővel nem túl mélyen, de azért látható módon bevágtam a tetejüket. 10 zsemle lett belőle.


Fehérkenyér programon sült, ami 170 fokot jelent, 40 percen át, gőzlöketekkel. Ha nincs ilyen tüchtig sütőtök, tegyetek egy kis tálba vizet, amit beraktok a sütő aljába, az is megfelelően adagolja majd sülés közben a gőzt.

Félidőben

Készen

Az alja is remekül megsült

Félbevágva

Megpróbálom videón megmutatni, milyen hangot várunk tőle, ha megkopogtatjuk az alját


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Mit főztél ki?

Kenyér és kenyérfűszer

Kenyér. Mutatok ömlesztve egy párat, ami az idén készült és nyilván nem fotózom az összeset, de azért van néhány kép. Mondtam már, hogy nagy...